آکواریوم و تراریوم, ترفندها, دکوراسیون داخلی, طراحی دکوراسیون داخلی, معماری

راهنمای نگهداری از حیوانات خانگی؛ 7 نکته برای صاحبان جدید

راهنمای مراقبت از حیوانات خانگی 7 نکته برای صاحبان جدید

این یک راهنمای نگهداری از حیوانات خانگی برای صاحبان جدید این موجودات دوست داشتنی است!

زندگی با حیوانات خانگی یک تجربه بینظیر از احساسات متفاوت و لحظات شیرین است که می تواند خانه را به مکانی پرانرژی تر و دوست داشتنی تر برای ما تبدیل کند. اما آنچه پیش از تصمیم به نگهداری از حیوان خانگی باید به آن توجه کرد نیاز مبرم این موجودات به مراقبت و توجه است. برای ایجاد یک محیط سالم که حیوان شما با راحتی و خوشحالی و سلامت در آن زندگی کند باید نکاتی را همواره رعایت کرد.

 

راهنمای نگهداری از حیوانات خانگی

 

اگر شما هم تصمیم به انتخاب یک حیوان خانگی گرفته اید و قصد دارید خانه را با یکی از این موجودات شیرین و دوست داشتنی شریک شوید باید بدانید که به زودی مسئولیت های جدیدی برروی دوشتان قرار خواهد گرفت. مهم نیست کجا و چطور زندگی می کنید، از زمانی که حیوان خانگی شما پا به خانه گذاشت، باید آن را مانند یکی از اعضای خانواده بدانید که قدرت تکلم نداشته اما محبت بسیار زیادی برایتان به ارمغان می آورد. پس اگر به تازگی حیوان خانگی خود را به خانه آورده اید و یا قصد انتخاب دارید، پیش از نهایی کردن تصمیمتان حتما به نکاتی که در ادامه به آن می پردازیم توجه کنید. داشتن حیوان خانگی مسئولیت بزرگی است و اُبوپلاس در این مقاله با اشاره به 8 نکته با اهمیت درباره نگهداری از موجودات زنده در خانه تلاش می کند مواردی را بازگو کند که موجب خواهد شد تا تجربه شما از نگهداری حیوان خانگی، یک تجربه شیرین و ایمن باشد.

 

نگهداری از حیوانات خانگی

 

  1. برای حیوان خانگی خود محیطی امن و راحت فراهم کنید.

اولین گام در نگهداری از حیوانات خانگی، ایجاد یک محیط زندگی امن و راحت برای آن‌هاست. پس پیش از ورود حیوان خانگی خود محیط را برای آمدنش مهیا کنید. مکان هایی از خانه که امکان فرار کردن حیوان خانگیتان از آنجا وجود دارد را شناساسیی و مسدود کنید. مطمئن شوید مواد غذایی را دور از دسترس آنها نگه داشته اید. اشیا خطرناک مانند چاقو یا سم های گیاهان و حیوانات موذی را از دسترس حیوان خود دور نگه دارید.

حیوانات خانگی اکثرا کنجکاو، ترتیب پذیر و واکنش دهنده نسبت به هشدارهای شما هستند. در صورت عدم ایجاد مرزهای مشخص برای آن ها یا درنظر گرفتن فضایی امن، قطعا برای خود و شما دردسرساز می شوند. پرندگان ممکن از درصورت باز بودن پنجره و سگ و گربه ها از روی کنجکاوی و یا برای پیدا کردن جفت از خانه فرار کنند. پس بهتر است به فکر بسته نگه داشتن درب ها و پنجره و یا نصب نرده های محافظ باشید. داشتن یک حصار خوب می‌تواند خیال شما را در مورد شیطنت‌های موجود کوچک در خانه راحت کند.

 

فرار کردن سگ ها

 

در حالی که گربه ها در فرود آمدن روی پاهای خود مشهور هستند، همیشه هم فرود موفقی ندارند. گربه ها نشستن روی طاقچه، لب پنجره یا ارتفاعات را برای تماشای پرواز پرندگان دوست دارند اما به دلایل گوناگون ممکن است حواسشان پرت شده و بیرون بیفتند. جالب است بدانید که تعداد گربه‌هایی که از پنجره بیرون می‌افتند به قدری زیاد است که دامپزشکان اصطلاح سندرم سقوط از ارتفاع را ابداع کرده اند. گربه ها از صداهایی مانند صدای جارو برقی به سرعت وحشت زده می شوند و این نیز میتواند از دلایل دیگر پرت شدنشان باشد. پس اگر پنجره های خانه را باز می کنید، مطمئن شوید که محافظ پنجره‌ها محکم و به درستی نصب شده‌اند. دقت داشته باشید که حفاظ‌های پنجره برای گربه‌ها که به راحتی توان عبور از بین میله‌ها و نرده‌ها را دارند به اندازه کافی از خطر جلوگیری نمی‌کنند.

شناسایی گیاهان سمی که ممکن است برای حیوانات خانگی مختلف مضر و سمی باشند را بشناسید. این کار را می توانید با یک سرچ ساده در اینترنت انجام دهید. برای مثال گل لاله، نرگس و آزلیا برای سگ ها و پاپیتال برای گربه ها و دیفن باخیا برای هردوی آن ها سمی محسوب می شود.

همچنین دور نگه داشتن داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی از دسترس حیوانات خانگی می‌تواند از دیگر موارد امنیتی مهم و ضروری باشد. زباله‌های فاسد شدنی را هر روز دور بریزید تا امکان زیر و رو کردن آن ها را از حیوان خانگی خود بگیرید.

تا حد امکان از آباژورهای ایستاده استفاده نکنید، همیشه درپوش توالت فرنگی را بسته نگه دارید و اگر حیوان خانگی کوچک دارید، فضاهای تنگ زیر کابینت و… که امکان گیر افتادن حیوان وجود دارد را مسدود کنید.

 

همسترها

 

نکته دیگری که بهتر است برای راحتی و امنیت خاطر حیوان خانگی خود در نظر بگیرید، اختصاص دادن یک اتاق یا حداقل یک محیط کوچک در گوشه ای از یک اتاق است. مانند تخت‌خوابی که شب ها در آن استراحت می کنید و آرامش می یابید، مهم است که فضای کوچک و خلوتی را برای استراحت حیوان خانگی خود، بخصوص سگ یا گربه‌، در نظر بگیرید. چنین فضایی احساس آرامش و امنیت را به حیوان شما منتقل کرده و اجازه می دهد در صورت نیاز با خودش خلوت کند. برای آرامش شما هم این کار لازم است؛ چرا که با وجود یک فضای اختصاصی به مرور یاد می گیرند که روی تخت خواب شما نپرند و کمتر به سراغ اتاق خواب شما خواهند آمد. هرچند که این وضعیت برای گربه‌ها کمی متفاوت است، زیرا آن ها دوست دارند در تمام ساعات روز به تمام نقاط خانه سرک بکشند. با این وجود شما می توانید با شرطی کردنشان به آن ها آموزش دهید که محیط اختصاصی شما دور بمانند. اما داشتن چنین فضایی برای سگ‌ها بسیارمهم است چرا که آن ها برای آرام شدن به مکان و قلمرو مشخصی نیاز دارند. شما همچنین می بایست فضایی مشخص را برای ادرار حیوان خانگی خود درنظر بگیرید که امن و راحت و همیشه در دسترس باشد. فراموش نکنید که اگر از ظرف های ادرار استفاده می کنید، آن را در جایی به دور از محل غذای حیوان و در مکانی نسبتا خصوصی قرار دهید.

 

نگهداری از گربه ها

 

قبل از اینکه حیوان خانگی جدید خود را به خانه بیاورید، با پت شاپ ها درباره وسایلی که حیوان شما نیاز دارد صحبت کنید و تلاش کنید تا موارد ضروری را پیش از ورود حیوان به خانه تهیه کرده باشید. وسایل و مواردی مانند؛ خانه های آماده، اسباب بازی، لوازم نظافت و غذای استاندارد.

 

مراقبت از حیوان خانگی

 

تمام اعضای یک خانه باید به اندازه صاحب اصلی حیوان، او و نیازها و باید و نبایدها درباره او را بدانند و بشناسند.

 

  1. به مقدار و نحوه تغذیه حیوان خانگی خود توجه کنید.

تأمین تغذیه مناسب و متنوع برای حیوانات خانگی بسیار اهمیت دارد. بر اساس نوع حیوان خانگی، باید از غذاهایی که تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز را در اختیار حیوانات قرار می‌دهند، استفاده کرد. پس فراموش نکنید که حتما غذای مخصوص حیوان خود را تهیه کنید. در مورد چیستی و اندازه منابع غذایی خوب و مفید از دامپزشک سؤال کنید. برخی چنان به غذاهای خشک اعتماد دارند که تهیه غذاهای طبیعی برای حیوان را فراموش می کنند اما گفتنی است که غذاهای طبیعی گرچه گران تر و پر دردسر تر هستند اما نسبت به غذاهای خشک یا فرآوری شده غذاهای سالم تری محسوب می شوند. به هنگام خرید مواد غذایی برای حیوان خانگی به برچسب های اطلاعات تغذیه ای روی آن نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی مغذی است.

غذاهایی انسان و حیوانات خانگی در اکثر موارد مشترکات زیادی دارند اما بسیار از مواد غذایی نیز می تواند برای حیوان شما مضر باشد پس مهم است که درباره غذاهایی که نباید حیوانتان بخورد نیز تحقیق کنید.

 

غذای همستر

 

حتما رژیم غذایی حیوان خانگی خود را با دقت تحت نظر بگیرید. تغذیه بیش از حد برای حیوانات مضر است. اگر حیوان خانگی شما اضافه وزن دارد، از انواع کاسه های غذایی که در هربار مقدار معینی از غذا را آزاد می کنند تهیه کنید تا حیوان شما در یک بار مقدار زیادی از غذا را مصرف نکند. برای بعضی از حیوانات، نیازهای غذایی با فصول تغییر می کند. به عنوان مثال، اگر اسب ها در فصول سرد به یوجه به جای چمن نیاز خواهند داشت.

تعیین یک مکان مخصوص برای غذا خوردن حیوان به اندازه فضای خواب اختصاصی، ضروری است. برای این کار نیز ترجیحا فضایی آرام و به دور از درب ورودی خانه را انتخاب کنید. یک منبع آب سالم در مجاورت ظرف غذای حیوان قرار دهید. بسیار مهم است که حیوانات آب کافی بخورند. حداقل یک بار در روز کاسه های آب را بررسی کنید تا از داشتن آب کافی و تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

  1. حیوان خانگی شما باید تحرک داشته باشد!

حیوانات خانگی برای بازی کردن و پرسه زدن به فضا نیاز دارند. حفظ سلامتی حیوانات خانگی نیازمند فعالیت‌های منظم است. برای سگ‌ها، پیاده‌روی‌های روزانه و بازی‌های فعال و برای گربه‌ها بازی با اسباب بازی و فعالیت‌های تحریک‌کننده مفید و ضروری است؛ در غیر این صورت هم سگ ها و هم گربه ها رفتارهای پرخاشگرانه و یا افسردگی را تجربه خواهند کرد. حتی همسترها نیز برای فعالیت به چرخ و فلک های مخصوص احتیاج دارند تا دچار اضافه وزن نشوند.

 

چرخ و فلک همستر

 

اگر به‌تازگی قصد سرپرستی یک حیوان خانگی را دارید، اول از محیط خانه و فضایی که می‌توانید در اختیار حیوان قرار دهید مطمئن شوید. حیوانات خانگی نیاز دارند که برای گردش به بیرون از خانه برده شوند، این کار در بهبود کیفیت زندگی حیوان شما تاثیر ویژه ای دارد. همچنین در نظر بگیرید که آیا شیوه زندگی شما به اندازه کافی برای برآورده کردن نیازهای آن ها فرصت دراختیارتان قرار می دهد؟

 

نگهداری از سگ ها

 

درصورتی که زمان کافی برای حیوان خانگی ندارید به انواعی از حیوانات مانند ماهی های آکواریومی که نگهداری کمتری نیاز دارند و فعالیتشان نیز در همان آکواریوم اتفاق می افتد، فکر کنید. البته درباره ماهی ها نیز بزرگی آکواریوم را با توجه به سایز و تعداد آن ها درنظر بگیرید.

 

  1. نظافت خانه و تمیزی حیوان خانگی شما بهم وابسته است.

مراقبت از بهداشت حیوانات خانگی شامل مواردی مانند تمیزی و مراقبت از پوست و مو، واکسیناسیون‌های منظم و مراجعه به پزشک در صورت نیاز است. تمیز نگهداشتن حیوانات خانگی باعث خوشحالی، سلامت و سرزندگی آن ها می شود. اما ابتدا در نظر بگیرید که آیا حیوان خانگی شما نیاز به نظافت دارد یا خیر. بسیاری از حیوانات مانند همستر ها بصورت معمول خود را تمیز نگه میدارند و نیازی به شستوشوی منظم ندارند؛ اما برخی دیگر، مانند سگ ها یا گربه ها، نیاز به نظافت منظم دارند. با این وجود اگر حیوانات کوچک مانند همستر دارید باید قفس آن ها را بصورت هفتگی تمیز و پوشال زیر پایشان را تعویض کنید.

 

نظافت همسترها

 

برای جلوگیری از بوی بد حیوان، هرچند روز یکبار دهان سگ و گربه را مسواک کنید. موهایشان را با برس نرم و مخصوص شانه کنید و پیش از اینکه ناخن هایشان خیلی بلند شود و کوتاه کردنش با درد همراه باشد، نسبت به کوتاه کردنشان اقدام کنید. اگر حیوانتان در روزها یا ماه های ابتدایی زندگی خود به سر می برد، این برنامه بهداشتی را سبک تر در نظر بگیرید و او را تحت فشار قرار ندهید.

 

تمیز کردن حیوان خانگی

 

هنگام استحمام حیوان خانگی خود از ولرم بودن دمای آب اطمینان حاصل کنید. خرید شامپوهای مخصوص همیشه ضروری نیست، اما محصولات شوینده عطردار می تواند برای حیوان شما حساسیت زا باشد. برای کوتاه کردن موی سگ ها نیز بهتر است از پیرایگرها کمک بگیرید تا مبادا ناخواسته با حرکت های حیوان آن را زخمی کنید.

 

حمام کردن سگ ها

 

فراموش نکنید که تمیزی حیوان خانگی شما ارتباط مستقیمی با تمیزی خانه دارد؛ یعنی هرچه نظافت حیوان خانگی شما بیشتر باشد، شما خانه تمیز‌تری خواهید داشت. کوتاه کردن منظم ناخن‌ها، بخصوص در سگ و گربه ها، آثار خراشیدگی در و دیوار خانه را کمتر خواهد کرد. همچنین برس زدن منظم موهایشان از ریزش بیش از حد آن و پخش شدن در سراسر خانه جلوگیری خواهد کرد.

 

گرفتن ناخن گربه

 

با داشتن حیوانات خانگی پرانرژی باید بدانید که لکه بری و تمیزکاری شما ممکن است پیش از اتمام دوره آموزششان چندین برابر شود. پس درنظر داشته باشید که به خوبی آموزش ببینند و در تمام طول آموزش آن ها را تحت نظر داشته باشید تا خرابکاری ها را به سرعت تمیز کنید. هر چه لکه ها و کثیفی ها طولانی‌تر بماند، پاک کردن آن سخت‌تر خواهد بود و حیوان خانگی شما به احتمال زیاد همان نقطه را برای تکرار اشتباه خود بو خواهد کشید. برای از بین بردن لکه ها و بوی بد به دنبال محصولات پاک کننده مخصوص با آنزیم های طبیعی باشید.

به هشدارهای روز بدن حیوانتان توجه کنید. وجود کک بر روی پوست حیوان خبر از این می دهد که احتمالا این آفات در فرش و پرز مبلمان شما نیز وجود دارد؛ پس زودتر باید نسبت به رفع آن اقدام کنید.

 

نظاقت حیوان خانگی

 

برای آسان کردن تمیزکاری خانه، فرش های پرز کوتاه خریداری کنید. مبلمان‌هایی از جنس مخمل، شانل و یا پنبه‌ای میتواند کار تمیزکاری را برای شما سخت تر کند.

 

  1. یک دامپزشک و مشاور معتمد انتخاب کنید.

حتماً بلافاصله پس از سرپرستی حیوان خانگی خود را پیش یک دامپزشک معتبر و مورد اعتماد ببرید و وضعیت واکسیناسیون و داروهای پیشگیرانه او را بررسی کنید. در اولین مراجعه به پزشک درباره واکسن ها، دفعات مورد نیاز برای چک آپ و موارد تغذیه ای مناسب حیوانتان از او سوال کنید. از دامپزشک خود بپرسید که برای تشخیص بیماری در حیوانتان باید دنبال چه علائمی باشید. دانستن رفتار طبیعی حیوان خانگی بسیار مهم است؛ اگر بیمار یا آسیب دیده باشند، غالباً به طور غیرمعمول عمل می کنند. بیشتر می خوابند، غذا نمی خورند و یا رفتارهای عجیب از خود نشان می دهند.

شماره دامپزشک و همچنین یک بیمارستان دامپزشکی را در صورت بروز شرایط اضطراری داشته باشید.

 

دامپزشک حیوانات خانگی

 

برای انتخاب دامپزشک خوب میتوانید از آشنایان و اینترنت جهت پرس و جو و تحقیق کمک بگیرید.

 

  1. شیطنت‌های حیوان خانگی خود را پیشبینی و خطرات آن را خنثی کنید!

یکی از بزرگترین نگرانی‌های داشتن یک حیوان خانگی مربوط به زمانی است که در خانه تنها می مانند، مثل زمانی که شما سرکار هستید. ممکن است به خانه برگردید و با مبلمان پاره پاره یا خراشیده شده مواجه شوید. گربه‌ها و سگ‌ها حیوانات بسیار کنجکاوی هستند و ممکن است بدون اینکه متوجه شوند، به خودشان یا محیط اطراف آسیب وارد کنند. مخصوصا فرش ها و پارچه هایی که در ناخن‌هایشان گیر می‌کند باعث می‌شود بیشتر آن را بکشند و در نهایت خرابی به بار آورند.

در این باره اولین موردی که باید به آن توجه کنید خرید لوازم جانبی مخصوص حیوان خانگیتان است که به آن ها یاد می دهد تا حدودی از وسایل شما فاصله بگیرند و انرژی خود را روی اسباب بازی ها و وسایل مخصوص خود بگذارند. گربه‌ها به اسباب‌بازی‌هایی برای چنگ زدن و خراشیدن نیاز دارند تا در طول روز خود را مشغول نگه دارند و سگ‌ها موجوداتی خونگرم هستند و به اسباب‌بازی‌های تعاملی و بازی با صاحبانشان علاقه بیشتری نشان می دهند.

 

بازی کردن با سگ ها

 

بعد از اینکه حیوانتان را با وسایل و اسباب بازی ها مشغول کردید باید به انتخاب گزینه های مناسب برای وسایل خانه نیز فکر کنید. انتخاب فرش مناسب بسیار برای خانه شما سرنوشت ساز است زیرا مواد حساسیت زا و موی حیوان شما می‌تواند در بین تار و پود فرش بماند و محیط خانه را برای شما و حیوانتان ناخوشایند کند. پس تا حد امکان از فرش در دکوراسیون استفاده نکنید و یا انواعی با پرزهای کوتاه را انتخاب کنید. استفاده از کفپوش‌هایی مانند لمینت و سرامیک به جای کفپوش‌های چوبی نیز می‌تواند به افزایش دوام دکوراسیون و کفپوش های شما کم کند. این نوع کفپوش‌ها ضدآب هستند و آسیب‌های ناشی از آب و رطوبت را کم کرده و همچنین قابلیت ضد خش این کفپوش ها از آسیب های احتمالی که حیوان خانگی میتواند به آن وارد کند جلوگیر می کند. همچنین مبلمان‌هایی از جنس مخمل، شانل و یا پنبه‌ای کار تمیزکاری را برایتان به کابوسی همیشگی تبدیل خواهد کرد.

 

مراقبت از حیوانات خانگی

 

  1. توجه و محبتتان را از حیوان خانگی خود دریغ نکنید.

همه حیوانات خانگی علاوه بر نیازهای خاص هر نوع و نژاد، به زمان، پول و بیش از همه به عشق نیاز دارند. شما باید مطمئن باشید که نه فقط در روز سرپرستی، بلکه برای تمام طول عمر حیوان، او را می خواهید. پس اگر قصد تغییر و تحول در شیوه زندگی دارید، تا زمانی که به وضعیتی پایدار نرسیده اید نباید به سراغ ماموریت بزرگ سرپرستی یک حیوان خانگی بروید.

حیوان خانگی شما عضو خانواده شما خواهد بود پس درست مانند عضوی از خانواده باید به او عشق بورزید. باید بدانید که حیوانات خانگی به صدا و لمس پاسخ می دهند و محبت و احساس شما را درک می کنند.

 

سگ ها در خانواده

 

بیشتر حیوانات خانگی، حتی مارمولک ها، در طول روز به توجه و نگهداری نیاز دارند پس باید به اندازه کافی در خانه باشید تا از حیوان خانگی خود مراقبت کنید. باید هر روز کمی از وقت خود را به گذراندن با حیوان خانگی خود اختصاص دهید. حتی اگر فقط در کنار آن ها بنشینید و خواهید دید که حیوان خانگی شما از آرامشی که به او می دهید خوشحال و راضی خواهد بود.

 

محبت به سگ ها

 

درباره نحوه تعامل حیوانتان با دیگر نژادها و حیوانها تحقیق کنید. سگ ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند و احتیاح دارند وقت بیشتری را با صاحبانشان سپری کنند، حتی اگر گردش با شما در ماشین باشد.

 

گردش سگ ها

 

سگ ها و همسترها علاقه ذاتی به جویدن دارند، بنابراین یک اسباب بازی جویدنی برای سگ ها و چوب های مخصوص جویدن برای همسترها در نظر بگیرید.

 

مراقبت های اولیه از حیوانات خانگی

 

فراموش نکنید که آموزش حیوانات خانگی از مهم ترین ارکان توجه و محبت به آن هاست. آموزش صحیح باعث بهبود روابط حیوان خانگی شما و افزایش امنیت و سلامتی وی خواهد بود؛ پس بیش از هر چیز برای آموزش و تقویت مثبت او وقت بگذارید. برای مثال سگ ها باید آموزش ببینند تا رفتار مناسب را درک کنند؛ از جمله اینکه کجا دسشویی کنند و با اعضای خانه و بخصوص مهمان ها، چطور رفتار کنند.

 

توجه به سگ ها و مراقبت از حیوانات خانگی

 

اگر در خانه بچه دارید، حتما حیوانات اهلی کودک پسند انتخاب کنید. برای مثال بسیاری از نژاد سگ های نگهبان که بطور غریزی به دور افتادن گوسفندان از گله حساسند می توانند در هنگام تنها شدن با کودکتان، بطور غیرعمد و حتی از سر محبت، به او آسیب بزنند. حیواناتی مانند همستر و نژادی از سگ ها مانند گلدن رتریور، بهترین نوع حیوان خانگی درکنار کودکتان خواهند بود.

 

سگ های مناسب کودکان

 

آنچه در این مقاله توضیح داده شد، دستورالعمل های کلی و رهنمایی هایی ابتدایی برای نگهداری از حیوانات خانگی بود؛ اما سرپرستی آنان نیازمند توجه و مراقبت مستمر است. حیوانات متفاوت نیازهای متفاوتی دارند و شما باید سرپرستی منعطف و سازگار با نیازهای آن ها باشید. پس به عنوان نکته آخر از خودتان بپرسید که آیا می توانید یک صاحب با حوصله و یک همراه عالی برای حیوان خانگی خود باشید؟

 

راهنمای نگهداری از حیوانات خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *