آکواریوم و تراریوم, آلاچیق و پرگولا, آمازون, اخبار, بازسازی, باغ و ویلا, بالکن, پارتیشن, پرده, ترفندها, ترندها, جوایز, دکوراسیون داخلی, دیوار سبز, رستوران, رنگ ها, روف گاردن, رویدادها, سبک دکور, طراحی دکوراسیون داخلی, طراحی فضای بیرونی, فضاسازی, قوانین, کتابخانه و کمد, گیاهان داخلی, گیاهان فضای باز, لوازم و وسایل, لوستر و روشنایی, مجله, محل کار, مشاهیر, معماری, مفاخر, منزل, موکت, هتل

برای بالکن چی بخریم؟ دکوراسیون و کاربردهای خلاقانه

تراس یک خانه بامزه در خاورمیانه

بالکن یک فضا و یک فرصت برای چیدمان آزاد و خلاقانه است؛ اما معمولا نادیده گرفته می‌شود. چیدمان بالکن می‌تواند از یک فضای معمولی، یک مکان استراحت بینظیر و رویایی بسازد. در این مقاله، بین کاربردها و چیدمان‌های خاص و خلاقانه برای بالکن گشتی می‌زنیم و پیشنهادهای خرید وسایل برای بالکن و تراس در پلتفرم‌های فروش آنلاین ایرانی را باهم بررسی می‌کنیم.

چادر زدن در تراس برای بچه ها

 

بالکن و تراس خانه، فضایی است که به ساکنان خانه‌های آپارتمانی فرصت لذت بردن از فضای باز و در عین حال خصوصی را می‌دهد و امکان استفاده از نور آفتاب، هوای تازه و چشم انداز شهر را برای ساکنان فراهم می‌کند. پس فرصت استفاده هوشمندانه و خلاقانه از بالکن و تبدیل کردن آن به یونیک‌ترین و خاص‌ترین نقطه منزلتان را از دست ندهید.

 

بالکن های مختلف در طبقات مختلف یک ساختمان پر جمعیت

فضای بالکن برای انجام چه کارهایی مناسب است؟

 

مکانی دنج برای استراحت و آرامش

یکی از کاربردهای اصلی بالکن، لم دادن و استراحت در آرامش به دور از استرس‌های روزمره است. با انتخاب مبلمان راحت به همراه یک میز کوچک و کوتاه یا به قول فرنگی‌ها کافی تیبل، بالکن را به مکانی مناسب برای خواندن کتاب، نوشیدن چای یا صرف صبحانه تبدیل کنید. بهتر است مبلمانی که انتخاب می‌کنید راحت و مقاوم و مناسب برای محیط باز باشد، مانند مبلمان‌های حصیری. همچنین می‌توانید از ریسه‌های نوری و گیاهان رونده برای تلطیف فضا استفاده کنید. چترها و سایبان‌ها گزینه‌های بینظیری برای معتدل کردن تابش آفتاب هستند که به جذابیت بالکن یا تراس شما نیز می‌افزایند.

 

لم دادن در بالکن و نگاه کردن به طبیعت

اگر طرفدار موسیقی هستید کار گذاشتن بلندگوهای دیواری در تراس کار بسیار متفاوتی خواهد بود. اما با هزینه کمتر و با استفاده از اسپیکرهای کوچک بلوتوثی نیز این امکان برایتان فراهم خواهد بود تا از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان در هنگام استراحت لذت ببرید.

درصورتی که در خانه کودک یا فرد مسن دارید، حتما از محکم بودن نرده‌ها و مناسب بودن وضعیت ایمنی بالکن، اطمینان حاصل کنید.

 

نرده ها و محافظ های ایمن برای بالکن

محلی برای کار در خانه

اگر دورکار هستید یا پروژه‌های کاری به صورت ریموت قبول می‌کنید؛ بالکن منزلتان می‌تواند آفیس خانگی شما باشد. با قرار دادن یک میز و صندلی مناسب در بالکن و نصب پرده برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، برای خود و لپتاپتان در بالکن جای مناسبی مهیا کنید. میزی که برای این آفیس خانگی انتخاب می‌کنید بهتر است گرد باشد تا فضای منعطف‌تری برایتان فراهم شود. اندازه و ارتفاع آن را نیز برمبنای قدتان و کاری که قصد انجام آن را دارید تنظیم کنید تا مشکلات ناشی از نشستن و کار کردن غیر اصولی به سراغتان نیاید. همانطور که اشاره شد، ممکن است نیاز به جلوگیری از نور مستقیم آفتاب داشته باشید که استفاده از پرده‌ها یا سایه‌بان‌های موجود این مشکل را نیز برای شما رفع خواهد کرد.

 

مردی در حال دورکاری و کار در تراس

لپتاب لب نرده های تراس به همراه فنجون قهوه

زنی در حال کار کردن در تراس و استفاده از تراس به عنوان محل کار در خانه

فضایی برای نگهداری از گیاهان

اگر به نگهداری از گیاهان و پرورش انواع مختلف آن‌ها علاقمند هستید، بخشی از فضای بالکن و یا تمام آن را به گل و گیاهان خود اختصاص دهید و هرروز از زیبایی و سبزینگی آنان لذت ببرید. برای این کار ممکن است به سیستم‌های آبیاری خودکار و مه‌پاش‌ها روی بیاورید که به معتدل شدن هوا در فصول گرم نیز کمک خواهند کرد. همچنین با نصب نورهای مخصوص در فضای بالکن می‌توانید رشد گیاهانتان را تقویت کنید؛ بهترین نور برای افزایش رشد گیاهان در فضا باز، نور بنفش-آبی در محدوده 400 تا 520 نانومتری است که جذب کلروفیل، فتوسنتز و رشد گیاهان را تقویت می‌کند. برای صرفه‌جویی در فضای تراس نیز گلدان‌هایی از نوع آویزان انتخاب کنید. در انتخاب گیاهان برای بالکن، باید به شمالی یا جنوبی بودن تراس، شرایط نور و آب و هوای منطقه توجه کنید؛ اما از گیاهانی که در اکثر مناطق جغرافیایی و شرایط آب و هوایی برای بالکن مناسب هستند میتوان به انواع گیاهان رونده مانند پاپیتال، عشقه، و موچسب و همچنین گل و گیاهان آپارتمانی مانند شمعدانی، بگونیا، داوودی، آلوئه‌ورا، لیندا و کوروتون اشاره کرد.

 

پرورش گیاهان در تراس خانه به همراه یک صندلی حصیری

پیشنهاد دیگری که برای شما داریم، ساخت یک دیوار سبز یا گرین وال با گیاهان طبیعی است. برای ساخت گرین وال با گیاهان طبیعی باید چند نکته را مدنظر داشته باشید:

برای داشتن گرین وال دو گزینه پیش روی شما خواهد بود: انتخاب نوع مصنوعی دیوار سبز و یا ساخت دیوار سبز طبیعی. اگر گزینه مصنوعی انتخاب شما باشد، کارتان بسیار ساده است. کافی است تایل‌ها و پنل‌های آماده از گیاهان مصنوعی که مخصوص ساخت همین دیوارهای سبز است را خریداری کرده و بر روی دیوار مورد نظر نصب کنید (بهتر است پیش از خرید اندازه دیوار مورد نظرتان را گرفته و بر ابعاد تایل و پنل مورد نظرتان تقسیم کنید؛ تا از خرید ناقص  و یا اضافه آمدن متریال جلوگیری شود). اما اگر قصدتان پرورش گیاه و لذت بردن از شادابی و طراوت گیاهان تازه و طبیعی است بهتر است مدل طبیعی و زنده این دیوارهای سبز را انتخاب کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم تا از جایگاه‌های آماده کاشت دیوار سبز استفاده کنید. پس از خرید و نصب این جایگاه‌های آماده، کافی است کاپ‌های موجود برروی این پنل‌های آماده را با خاک مناسب و دانه یا گیاه مورد نظرتان پر کنید. آبیاری منظم و استفاده از کود مایع برای دیوار سبزتان را فراموش نکنید.

 

یک دیوار سبز تزیین شده با برگ

دیوار سبز طبیعی با تزیین نوار ال ای دی

بهترین گیاهان برای دیوار سبز گیاهان نسبتا کوچک هستند – کمتر از ۵۰ سانتیمتر – تا مانع نور خوردن به سایر گیاهان نشوند. همچنین گیاهانی که با ریشه‌های کوتاه و کم عمق توانایی بالایی در رشد بصورت عمودی دارند؛ مانند انواع کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها. فراموش نکنید که با هرس کردن به‌موقع گیاهان دیوار سبز از بلند شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کنید.

دیوار سبز طبیعی یا گرین وال طبیعی با گیاه ساکولنت

با درنظر گرفتن این نکات، می‌توانید یک دیوار زنده زیبا ایجاد کنید که طبیعت را به فضای شما اضافه می‌کند. به‌خاطر داشته باشید که مراقبت و نگهداری را بر اساس نیازهای خاص گیاهانی که انتخاب می‌کنید تنظیم کنید.

 

قرارگاهی برای آخر هفته‌ها

بالکن خانه شما می‌تواند نقش تفریحگاه خصوصی شما را ایفا کند.

آخر هفته‌ها خانواده و یا دوستانتان را دعوت کنید و مهمانی‌های کوچک و خودمانی را در تراس برگزار کنید. محلی برای قرار دادن باربیکیو یا کباب‌پز جمع و جور درنظر بگیرید. برای کفپوش قسمتی از بالکن، چمن مصنوعی گزینه دوست داشتنی خواهد بود و به شما این امکان را خواهد داد تا بدون نیاز به تعداد زیاد میز و صندلی، افراد زیادی را دور هم جمع کنید. به جای استفاده از میز و صندلی، از زیر انداز‌های طرحدار پارچه‌ای، بالشت‌های بزرگ و چیدمان سبک بوهومیان کمک بگیرید. برای نورپردازی‌های جذاب علاوه بر ریسه‌های نوری، می‌توانید از لوسترهای سقفی مینیمال و یا نوارهای LED استفاده کنید.

 

چیدمان بیرون خانه به سبک بوهومیان با زیر انداز و پاف های رنگی و ریسه نور و سایبان

دکوراسیون بیرون خانه به سبک بوهومیان و خودمانی در شب با ریسه های نوری

مبل های نرم بیرون خانه در تراس و بالکن به همراه یک خانم با کلاه و یک سینی خوراکی

جایگاهی برای ورزش و یوگا

هیچ چیز مثل مدیتیشن در هوای آزاد، آرامش را به روان ما باز نمیگرداند!

استفاده از فضای بالکن یا تراس به عنوان جایگاهی برای ورزش و یوگا بسیار هوشمندانه و البته متداول است. یکی از این ورزش‌ها که به راحتی در فضای بالکن یا تراس امکان می‌پذیرد، تمرینات یوگا و مدیتیشن است.

شما می توانید با استفاده از تشک‌های مخصوص یوگا یا همان مت‌های یوگا، تمرینات مختلف و حرکات یوگا را انجام دهید. پخش موسیقی‌های آرامش‌بخش و استفاده از شمع و عود می‌تواند از بالکن شما یک فضای معنوی واقعی و خالص بسازد!

زنی در حال یوگا در تراس

اگر طرفدار ورزش‌های کاردیو یا عضله‌ساز مثل بدنسازی هستید، وسایل و تجهیزات ورزشی کوچک را انتخاب کنید. مانند دمبل و توپ‌های بادی ورزشی و البته آخرین شاهکار تکنولوژی در دستگاه‌های ورزشی که در اینجا قابل تعریف است؛ تردمیل تاشو از برند شیائومی! این تردمیل تنها 28 کیلوگرم وزن داشته و در حالت تاشو فقط 0.44 متر مربع از فضای شما را اشغال می‌کند. به لطف جفت چرخی که در زیر تردمیل قرار گرفته، هربار پس از استفاده می‌توانید تردمیل را به راحتی جا به جا کرده و حتی در زیر تخت قرار دهید. موتور الکتریکی این تردمیل تاشو در بالاترین توان نیز صدای بسیار کمی (کمتر از65 دسی‌بل که حد مجاز صدا است) تولید می‌کند. به این ترتیب نیازی نیست نگران ایجاد آلودگی صوتی برای همسایه‌ها باشید!

 

تردمیل تاشو برند شیائومی

اما درصورتی که تمایل به صرف هزینه اضافی ندارید، تمرینات با وزن بدن مانند اسکات، پرش، پلانک و تمرینات انعطاف، که نیازی به دستگاه و وسایل ندارند؛ در بالکن و تراس شما قابل اجرا بوده و همزمان وضعیت جسمانی شما را بهبود می‌بخشند.

 

درچیدمان بالکن از چه متریالی استفاده کنیم؟

در انتخاب متریال برای بالکن علاوه بر زیبایی، باید توجه ویژه‌ای به مقاومت متریال موردنظر در برابر نور مستقیم و شرایط جوی فضای باز داشته باشید. برای داشتن یک بالکن زیبا و مقاوم، با ادامه این مقاله همراه باشید.

 

چیدمان بالکن به سبک خاورمیانه

جنس لوازم دکوراسیونی بالکن

در انتخاب لوازمی که در دکوراسیون و چیدمان تراس استفاده می‌کنید، مانند میز و صندلی و… تا جای ممکن از مواد پلاستیکی دوری کنید؛ چرا که این مواد در مواجهه با گرمای شدید و نور آفتاب به مرور شکل خود را از دست داده و دفرمه می‌شوند. بهتر است برای میز و صندلی از انواع نیمکت‌های بتنی، صندلی‌های حصیری و یا انواع ست‌های میز و صندلی مناسب فضای بیرون استفاده کنید. درنظر داشته باشید که لوازم خطرساز مانند شمع‌های روشن و یا مواد قابل اشتعال دربرابر گرما و نورخورشید را طولانی مدت در تراس قرار ندهید.

 

نیمکت و صندلی چوبی مناسب تراس جنس حصیر و چوب مناسب فضای بیرون مانند تراس نیمکت بتنی مناسب برای تراس

جنس پوشش کف بالکن

در انتخاب کفپوش برای تراس باید ابتدا به سلیقه خودتان رجوع کنید. اما یکی از محبوب‌ترین و مناسب‌ترین متریال‌ها برای کف تراس، چوب است. کفپوش‌های چوبی مقاومت خوبی در فضای باز داشته و تمیزکاری و نگهداری از آنان نسبتا آسان است؛ اما ممکن است هزینه آن کمی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید باشد. گزینه مقرون بصرفه‌تر سرامیک است که ضمن مقاومت بالا، نگهداری آنان نیز کم هزینه و آسان است؛ اما بخاطر داشته باشید که تنها و تنها، تکرار می‌کنیم تنها! از انواغ ضد لغزش سرامیک و کاشی در بالکن استفاده کنید؛ چرا که انواع معمولی سرامیک می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد. آخرین متریال پیشنهادی اُبوپلاس به شما برای کف بالکن منزل یا محل کارتان، چمن مصنوعی است. این نوع از پوشش کف برای رفت و آمد کودکان بسیار امن بوده و ضمن زیبایی و سبزینگی، راحتی بینظیری را برایتان به ارمغان می‌آورد. چمن مصنوعی موکتی یا چمن مصنوعی تزیینی، بهترین انواع برای استفاده در بالکن هستند؛ چرا که به راحتی و بدون نیاز به متخصص قابل نصب هستند. همچنین الیاف این چمن مصنوعی کوتاه بوده و برای مخفی شدن حشرات و آلودگی‌ها جایی ندارد.

 

کفپوش چوبی برای تراس به همراه دو صندلی به سمت منظره

کف سرامیکی و مبلمان حصیری در تراس خانه

کف چمن مصنوعی برای تراس خانه

جنس نرده‌های بالکن

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، نرده برای حفظ امنیت در بالکن نقشی ضروری ایفا می‌کند. به طور معمول نرده‌های بالکن از جنس آهن، استیل یا آلومینیوم انتخاب می‌شوند. اما درصورتی که بخواهید بیشترین ویوی ممکن را از شهر داشته باشید، ما به شما انواع پنل‌های شیشه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم. البته که قیمت این نوع از محافظ کمی بالاتر از سایر متریال‌های معمول خواهد بود!

 

کف ترموود برای تراس خانه و میله اهنی برای محافظ تراس و بالکن

محافظ شیشه ای برای تراس و پوشش چوبی برای کف تراس و میز و صندلی های مناسب فضای باز

 

خرید خوب و بالکن بینظیری داشته باشید!

برای مشاوره فضا و چیدمان با کارشناسان اُبوپلاس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *