بازسازی, آکواریوم و تراریوم, آلاچیق و پرگولا, آمازون, اخبار, امروزه, باغ و ویلا, بالکن, پارتیشن, پرده, ترفندها, ترندها, جذابه, جوایز, داستان طوری, دکوراسیون داخلی, دیوار سبز, رستوران, رنگ ها, روف گاردن, رویدادها, سبک دکور, طراحی دکوراسیون داخلی, طراحی فضای بیرونی, عجیبه, فضاسازی, قوانین, کتابخانه و کمد, گیاهان داخلی, گیاهان فضای باز, لوازم و وسایل, لوستر و روشنایی, مجله, محل کار, مشاهیر, معماری, مفاخر, منزل, موکت, نُقلیه, هتل

بازسازی حیاط مدرسه

بازسازی حیاط مدرسه - دبستان

بازسازی حیاط مدرسه همان موضوعی بود که در زمان تحصیل متولدین دهه‌های 50، 60 و 70 هیچگاه مورد توجه هیچ یک مسئولین مدرسه قرار نمی‌گرفت. در بسیاری از مدارس محیط داخلی مدرسه بصورت سالانه و یا نهایتا چند سال یکبار بازسازی میشد؛ میز و صندلی‌ها تعمیر می‌شدند و رنگ می‌خوردند، دیوارها تمیز می‌شدند و بوی رنگ تازه تا آذر ماه در کلاس‌ها همه را دیوانه می‌کرد، کاشی‌های شکسته کف کلاس‌ها جایگزین می‌شد و تخته‌ سیاه‌ها یک دست رنگ نو می‌خوردند. خلاصه که بازسازی مدرسه به همین چند مورد خلاصه می‌شد و هیچکس به فکر بازسازی حیاط مدرسه نمیوفتاد. همین که زمین آسفالتی بود که میشد کف آن نشست و زنگ‌های تفریح نور آفتاب و هوای تازه خورد، کافی بود. هر از گاهی خورده گچ‌هایی از جایی دزدیده میشد و چند مستطیل معوج برای لِی لِی در حیاط مدرسه می‌کشیدیم یا لفط مدیر و اولیا شامل حال دانش آموزان پسر میشد و یک دروازه گل کوچیک هم گیر دانش آموزان می‌آمد. اما امروز همه چیز متفاوت است! کودکانی که در عصر تکنولوژی به دنیا آمده و با حجم عظیمی از اطلاعات بزرگ می‌شوند را نمی‌توان به روش کودکان قدیم تربیت و به درس خواندن تشویق کرد. به همین دلیل است که مدیر یکی از مدارس پیوسته تهران، که شخصیتی بسیار سختگیر و مدبر داشت، پایان سال تحصیلی تصمیم متفاوتی گرفت.

 

 

این مدرسه در سه مقطع دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم بیش از 500 دانش آموز دختر را در خود جای داده بود. مدرسه یک ساختمان مرکزی بسیار عظیم داشت که با حیاط‌های مجزا از یکدیگر جدا می‌شدند. کادر مدرسه همگی جوان و پرانرژی بودند و دانش آموزان همگی از محصلان ممتاز شهر به حساب می‌آمدند به طوری که خانم مدیر با مدیریت فوق‌العاده این دانش آموزان چندین مرتبه مدیر نمونه ناحیه شده بود و بیش از اندازه به خود و بچه‌های مدرسه‌اش افتخار می‌کرد. اما از جایی به بعد در کمال تعجب مدیر متوجه یک اُفت تحصیلی شایان در هر سه مقطع شد. این هما چیزی بود که خانم مدیر اصلا انتظارش را نداشت پس سریعا جلسه‌ای تشکیل داد و با شورای مدرسه و اولیا موضوع را در میان گذاشت و تصمیم بر این شد تا با توجه به پایان یافتن سال تحصیلی نظرسنجیه آنلاینی برای دانش آموزان هر سه مقطع برگزار شود تا دلیل کاهش نمرات را از میان پاسخ خودِ دانش آموزان پیدا کنند.

نظرسنجی آنلاین روز بعد تهیه و لینک آن برای شماره تلفن دانش آموزان و یا اولیای آن‌ها ارسال شد. چند روزی طول کشید تا نتایج جمع‌آوری شده توسط مشاوران تحصیلی مدرسه مورد تحلیل قرار گیرد. نتیجه بعد از چند روز به مدیر ابلاغ شد: از نظر دانش اموزان هر سه پایه، محیط مدرسه جذاب، پویا و پرانرژی است و چند نارضایتی جزیی از سختگیری مدیریت مدرسه در نظرسنجی‌ها دیده میشد. اما آنچه ما به اتفاق نظر درباره دلیل اُفت تحصیلی و انگیزه دانش اموزان رسیدیم، نداشتن زنگ تفریح‌های مفید و قدیمی و دلگیر بودن فاضی حیاط مدرسه است! دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی علاقه‌ای به خارج شدن از کلاس و گذراندن زنگ‌های تفریح در حیاط را ندارند و درنتیجه برای شروع کلاس بعدی بدون انرژی و خسته هستند. فضایی برای بحث و گفتمان بین دوستان وجود ندارد و دانش آموزان از این موضوع ناراضی هستند.

 

بازسازی حیاط مدرسه - متوسطه اول

بازسازی حیاط مدرسه – متوسطه اول

 

این نتیجه خانم مدیر را از پیش هم شگفت‌زده تر کرد؛ چرا که او خاطرات بسیاری در حیاط‌های این مدرسه داشت و از نظر او هر سه فضایی که برای هر سه پایه تحصیلی به عنوان حیاط در نظر گرفته شده بود با وجود باغچه‌های بزرگ باضفا و دوست داشتنی بود. اما ظاهرا این فضا دیگر برای دانش اموزان جوان این مدرسه جذابیتی نداشت. حیاط متعلق به این بچه‌ها بود و برای مدرسه و اولیا هیچ چیز مهم‌تر از رشد مجدد تحصیلی و بهبود نمرات و روحیه دانش آموزان نبود. پس برای شروع بازسازی حیاط مدرسه و ساخت یک فضای مدرن‌تر و جذاب‌تر، دومین نظر سنجی آنلاین برای دانش‌اموزان ارسال و از آن‌ها خواسته شد تا پیشنهاداتشان را با مدرسه در میان بگذراند و هرچیزی که برای گذراندن یک زنگ تفریح عالی نیاز دارند را مطرح کنند.

هرکدام چیزی نوشته بودند و هر کس نظری داشت. بیشترین موردی که در پیشنهاد دانش آموزان دیده میشد میز گردهایی برای نشستن و گفتمان‌ها گروهی بود. همچنین خواسته بودند که رنگ‌های شاد به فضای حیاط مدرسه اضافه شود و همچنین قسمتی از بازسازی حیاط مدرسه به خودِ بچه‌ها واگذار شود تا با هم‌کلاسی‌هایشان در ساخت آن شریک شوند. خانم مدیر گروهی از طراحان را به مدرسه آورد و کار طراحی تا پایان تیرماه به طول انجامید و در دو ماه باقیمانده از تابستان کار بازسازی آغاز شد و با اضافه کردن المان‌های مدرنیته به حیاط مقطع متوسطه دوم، نیمکت‌های گرداگرد با رنگ‌های شاد و گلدان‌های بزرگ و کوچک سبز به حیاط مقطع دبستان و متوسطه اول به طور کل متحول شد! برای پایان یافتن پروژه، بخش تعاملی کار بازسازی حیاط مدرسه با داوطلبانی از بین دانش آموزان به شکل رنگ‌آمیزی کف و یا ستون‌ها بالاخره به پایان رسید. با شروع سال تحصیلی جدید و با ورود دانش آموزان به مدرسه، صدای جیغ و دست‌هایی که از هیجان برهم کوبیده میشد به خانم مدیر این نوید را داد که زحمات او، گروه طراحی و البته خود دخترها، مثمر ثمر بوده و حالا خود او هم مدرسه را جور دیگری دوست داشت.

 

بازسازی حیاط مدرسه – متوسطه دوم

بازسازی حیاط مدرسه – متوسطه دوم

 

به دنبال این تغییرات، مدرسه به مکانی دوست‌داشتنی و دل‌پذیرتر برای تمام اعضای آموزشی حتی مدرسان و معلمان تبدیل شد. دانش‌آموزان با احساس انگیزش بیشتری به مدرسه می‌آمدند و عملکرد تحصیلی آنها نیز بهبود یافت.

شما هم معجزه تغییرات فضا را باور کنید!

اگر برای بازسازی یا تغییر دکوراسیون منزل، فضاهای کاری، اماکن عمومی و آموزشی به مشاوره احتیاج داشتید؛ کارشناسان اُبوپلاس در خدمت شما خواهند بود. با پر کردن (فرم درخواست مشاوره) موضوع خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *